NIDA wil verbod op alcoholreclame

NIDA pleit voor een algeheel verbod op alcoholreclame. Dit in navolging van het succesvolle reclameverbod voor roken. In aanloop naar een landelijk verbod zet NIDA in Rotterdam, Den Haag en Almere lokaal in op een reclameverbod voor alcohol in de buitenruimte.

De politieke partij NIDA geeft met dit initiatief gehoor aan het Alcoholmanifest van gezondheidsorganisaties. Zij pleitten al langer voor het denormaliseren van alcoholgebruik met minder beschikbaarheid, hogere prijzen en een verbod op reclame voor alcohol.

 ‘Dweilen met de biertap open’

“De overheid kan met haar ontmoedigingsbeleid niet opboksen tegen de miljoenenindustrie die het alcoholgebruik juist promoot. Dit is dweilen met de biertap open. Alcohol is als een sluipmoordenaar: zó schadelijk voor mens en maatschappij, maar tegelijkertijd ook zó genormaliseerd. Reclame speelt hierin een belangrijke rol. We zullen nieuwe normen moeten stellen met elkaar,” aldus NIDA-raadslid Ercan Büyükçifçi.

Schade voor mens en maatschappij  

“De maatschappelijke schade van ‘overmatig’ en ‘problematisch’ alcoholgebruik is immens. Voor de gezondheid, school- en werkprestaties en veiligheid. Zowel in het verkeer, op straat als in familiekring. Iedereen verdient het om gezond, kansrijk en veilig op te groeien. Hiervoor moeten we het alcoholgebruik terugdringen,” stelt NIDA in haar voorstel.

Verspreid in de buitenruimte wordt alcoholgebruik gepromoot. Op de foto’s twee willekeurige voorbeelden hiervan (Rotterdam, september 2020). De alcoholische (óók sterke) dranken worden gepromoot en genormaliseerd als ‘LIMONADE’, ‘FOR ALL’ en ‘100% groene energie’. De reclame is onder meer te zien in het openbaar vervoer, nabij kinderopvang, scholen (basis- en middelbaar-) en gezondheidscentra.

Kosten en baten

Een algeheel verbod op alcoholreclame zal volgens onderzoek van het Trimbos Instituut de economie naar schatting zo’n acht miljoen euro aan sponsor- en advertentiegelden kosten, maar zal de maatschappij op termijn zo’n 6 tot 7 miljard euro opleveren. De verwachte 4 tot 5% afname van alcoholgebruik heeft positief effect op de gezondheidszorg, het aantal verkeersslachtoffers en de arbeidsproductiviteit. Hierin zijn de impliciete voordelen als welzijn en levenskwaliteitverbetering niet meegenomen.

Kwestie van tijd  

In 2018 voorspelde Wim van Dalen, directeur van het Nederlands Instituut voor Alcoholbeleid STAP, de komst van een algeheel verbod op alcoholreclame in 2023. NIDA neemt hiertoe nu het initiatief. De eerste stappen zijn reeds gezet met de aangenomen  NIDA-motie “Werkt het promoten van alcohol ontmoedigend? (januari 2020). NIDA werkt overigens aan een vergelijkbaar voorstel voor een verbod op gokreclames. NIDA is als politieke partij vertegenwoordigd in de gemeenteraad van Rotterdam, Den Haag en Almere en doet mee aan de Tweede Kamerverkiezingen in 2021.


Lees hier het initiatiefvoorstel van NIDA Rotterdam.

In de media  

Verschillende kranten als Algemeen Dagblad en Telegraaf berichten over het initiatief van NIDA voor een verbod op alcoholreclame. Onder meer ook de TV-programma’s  Goedemorgen Nederland en Ercan Buyukcifci ging er op SBS 6 LIVE over in debat bij Dit vindt Nederland.

Meld je aan voor onze nieuwsbrief