Bron
“‘Soms win je, soms verlies je’ maar niet in de gokindustrie. Terwijl multinationale gokbaronnen als Unibet en BWIN miljoenen winst opstrijken, ervaren Rotterdammers de miljoenen aan maatschappelijk verlies in onze wijken door jongeren met gokproblemen,” stelt Nourdin El Ouali, voorman van de politieke partij NIDA Rotterdam. NIDA pleit voor een strenge aanpak, zowel preventief als repressief.
Noodklok
NIDA luidt de noodklok n.a.v. zorgwekkende signalen van leraren en jongerenwerkers die in de klas en in de wijk schrikken van de toenemende gokproblematiek onder jongeren. “Minderjarige jongeren lenen geld bij vrienden en kennissen voor hun gokverslaving of gaan er zelfs voor stelen,” laat een bezorgde maatschappijleraar aan NIDA weten.
Aanpak illegaal gokken
De aanpak van illegaal gokken verdient veel meer aandacht volgens NIDA, zoals de aanpak van illegale gokzuilen van Unibet en Bwin in cafés waar jongeren heel eenvoudig op voetbalwedstrijden kunnen gokken. De Kansspelautoriteit gaf in januari 2015 aan de inzet van gemeenten nodig te hebben om deze vormen van illegaal gokken aan te kunnen pakken. Daarbij zijn volgens kansspeldeskundigen vooral jongeren gevoelig voor gokverslaving.
Strengere eisen gokvergunningen
NIDA pleit daarbij voor strengere eisen aan en kosten voor gokvergunningen. De paar honderd euro aan opbrengst van één gokvergunning, staat volgens NIDA in schraal contrast met de tienduizenden euro’s aan maatschappelijke kosten voor een jongere die gevoelig is voor gokverslaving. Denk aan: schuldhulpverlening, verlies aan school- en werkprestaties, risico’s voor criminaliteit en psychische hulpverlening. Plekken waar jongeren komen, zoals een snackbar, zouden als het aan NIDA ligt ook niet in aanmerking mogen komen voor een gokvergunning.
Cijfers
Het meest recente onderzoek van het Trimbos Instituut (2011) stelt dat 8% van de jongeren gokt. “Dit was nog voor de groeiende populariteit van het gokken op voetbalwedstrijden,” aldus El Ouali. Om de vier jaar wordt in Nederland onderzoek gedaan naar de gokgewoonte onder jongeren. De nieuwe cijfers worden later dit jaar verwacht.
Anti-campagnes: ‘Gokken is belachelijk’
Het wedden op voetbalwedstrijden wint aan populariteit. “Dit komt ook door de sponsoring van populaire voetbalclubs door gokgiganten, zoals BWIN als hoofdsponsor van Real Madrid. Dit vraagt om campagnes van rolmodellen die gokken ontmoedigen en het belachelijk maken,” aldus El Ouali.
Bekijk hieronder het item uit het journaal van TV Rijnmond, dat op 07-04-2015 verscheen.