AD: Rotterdam legt alcoholreclame aan banden #thnx2NIDA

Makkelijk ging het niet. Alcohol ligt dus best wel gevoelig blijkt. Maar a change is gonna come! Jenever dat letterlijk wordt gepromoot als ‘limonade’ ‘for all’ in de metro, de bushalte, bij scholen!? Dat gaan we in Rotterdam dus niet meer doen. Één van de laatste wapenfeiten van NIDA als politieke partij in de gemeenteraad van Rotterdam: 0,0% Alcoholreclame.  

Een raadsmeerderheid (PvdA, GroenLinks, Denk, SP, CDA, CU-SGP, 50+, PvdD en twee D66-ers) stemde in de gemeenteraad van 3 februari 2022 vóór NIDA’s initiatiefvoorstel voor een ban op alcoholreclame in de stad. In ieder geval voor zo ver dit mogelijk is binnen landelijke wet en regelgeving. Dit betekent dat alcoholreclame dient te verdwijnen op plekken en tijden waar minderjarigen komen. In de praktijk zou dit kunnen betekenen dat bijvoorbeeld alleen na 22:00 u. ’s avonds op digitale reclameborden in uitgaansgebieden er nog alcoholreclame getoond zou mogen worden.

Beleidskader Alcoholreclame

Deze richtlijnen zullen worden uitgewerkt in een nieuw beleidskader Alcoholreclame dat de nodige kaders biedt aan toekomstige reclame-exploitanten in Rotterdam. Rotterdam is de eerste grote stad die dit doorvoert. Een belangrijke stap in het ontmoedigen en de-normaliseren van de harddrugs die alcohol is. Tevens een klap in de richting van de machtige alcoholindustrie en -lobby in Nederland. Stap voor stap.

Van AD tot Dit vindt Nederland

Verschillende media besteedden aandacht aan NIDA’s initiatief voor een ban op alcoholreclame. Zowel nu het is aangenomen, als toen, september 2020, toen Ercan Buyukcifci (NIDA Rotterdam) het voorstel bij indiende. Zie hieronder een fragment van Ercan bij Dit Vindt Nederland.

Meld je aan voor onze nieuwsbrief