Almeerders die in het bezit zijn van een gehandicaptenvoertuig Canta komen volgens de gemeente niet (meer) in aanmerking voor een gehandicaptenparkeerkaart bestuurder (GPK-B). NIDA Almere is van mening dat de gemeente op deze manier in strijd met de wet handelt. De partij vraagt het college van burgemeester en wethouders om opheldering.
NIDA Almere refereert naar de Regeling gehandicaptenparkeerkaart. Volgens deze Regeling kun je in aanmerking komen voor een gehandicaptenparkeerkaart als je bestuurder bent van een motorvoertuig op meer dan twee wielen en ten gevolge van een aandoening of gebrek in redelijkheid niet in staat bent om zelfstandig een afstand van meer dan 100 meter aan een stuk te voet te overbruggen. NIDA-raadslid en fractievoorzitter, Hassan Buyatui: “Een gehandicaptenvoertuig Canta voldoet, ons inziens, aan de wettelijke definitie van motorvoertuig. Dat wil zeggen dat voor het parkeren met een Canta een gehandicaptenparkeerkaart wel aangevraagd kan worden. Bij een positieve indicatie dient de gemeente, naar ons oordeel, een gehandicaptenparkeerkaart aan Canta-bestuurders te verstrekken. Anders is het besluit van de gemeente in strijd met de wet. We zijn daarom benieuwd naar de reactie van het college.”
De gemeente geeft aan dat een Canta-bestuurder geen rijbewijs nodig heeft en dus ook geen invalidenparkeerkaart. Volgens de gemeente mogen Canta-bestuurders overal parkeren, ook op de stoep. Canta-bestuurders mogen ook in winkelcentra rijden. Buyatui: “NIDA Almere acht parkeren op de stoep niet wenselijk, ook niet door Canta-bestuurders en helemaal niet als de bestuurder van zo’n voertuig niet echt gehandicapt is, vooral als de stoep hierdoor geblokkeerd wordt.”
NIDA Almere waarschuwt dan ook voor misbruik van de huidige regels met betrekking tot het gebruik van een gehandicaptenvoertuig als Canta door niet-invalide bestuurders die zo’n voertuig gekocht hebben in de gewone handel omdat zij niet aan de toewijzingsregels voldoen. Buyatui: “Het is onduidelijk of, wat de bestuurder van een Canta mag, van dit voertuig afhangt of juist van de mobiliteitsbeperkingen van de bestuurder zelf. Het college wordt gevraagd die duidelijkheid te geven: Moet de bestuurder van een gehandicaptenvoertuig Canta bijvoorbeeld per se invalide zijn?”
Als laatste vraagt NIDA Almere het college of de bestuurder van een Birò- stadsauto ook in winkelgebieden mag rijden en overal parkeren. Buyatui: “Birò is een voertuig dat op gehandicaptenvoertuig Canta lijkt. Ziet het college dan een Birò eerder als een brommobiel of wordt het gerekend tot gehandicaptenvoertuigen?”
De vragen van NIDA Almere zullen binnen 30 dagen beantwoord worden.