Rotterdam, 30 januari 2016 / Update: 4 februari 2017 | In de raadsvergadering van donderdag 28 januari 2016 besprak de Rotterdamse gemeenteraad het beleidskader Jeugd: Rotterdam groeit (2016 – 2020). Verschillende beleidsdomeinen (onderwijs, werk, zorg, veiligheid, etc) worden met deze overkoepelende visie voor Rotterdamse jongeren met elkaar verbonden. NIDA deed met succes het onderwijsvoorstel om Rotterdamse scholen beter te trainen in de omgang met de straatcultuur.
Straatcultuur op scholen
Opgroeien is niet makkelijk. Zeker niet wanneer je opgroeit in verschillende leefwerelden thuis, op school en op straat. Zo willen de straat- en schoolcultuur nog weleens botsen. Hoe ga je als jongere en als school hiermee om?
Het jeugdbeleid van het college benoemt zelf al de invloed van de straatcultuur op de ontwikkeling van jongeren, maar speelt hier verder niet op in. De mismatch tussen de school- en straatcultuur kan belemmerend werken voor de ontwikkeling van de jongeren en een gezond onderwijsklimaat. Veel schooluitval wordt veroorzaakt omdat scholen de straatcultuur onvoldoende begrijpen en hier niet goed op weten in te spelen. De Rotterdamse socioloog Iliass El Hadioui heeft dit in de studie ‘Hoe de straat de school binnendringt’ helder beschreven. Hij ontwikkelde hiervoor de Transformatieve School methode.
Trajecten in het Rotterdams onderwijs
De succesvolle Transformatieve School methode traint en vormt scholen en docenten in hun begrip en omgang met de mismatch tussen de school- en straatcultuur. De trajecten richten zich op het tegengaan van overlast, het voorkomen van talentverlies en het opbouwen van sociaal kapitaal. Met succes heeft NIDA in de gemeenteraad, met steun van een raadsmeerderheid ervoor gepleit om deze methode uit te rollen over meer scholen in Rotterdam!
Update 05-02-2017:
Inmiddels is de Transformatieve School methode op verzoek van NIDA, gesteund door een raadsmeerderheid, uitgerold over twee scholen in Rotterdam. Minister Bussemaker (Onderwijs) kwam hiervoor naar Rotterdam. Als deze uitbereiding goed bevalt, dan zullen nog meer scholen in Rotterdam volgen. Zo wordt er al georiënteerd op de uitrol op een basisschool. Het Algemeen Dagblad schreef er op zaterdag 4 februari een pagina-groots artikel over.