NIDA: ‘Ken elkaars geschiedenis’

ROTTERDAM – NIDA Rotterdam presenteerde woensdagavond 12 februari 25 voorstellen voor de stad. Ze zijn gebaseerd op vijf pijlers, namelijk leven, geloof, welvaart, talent en familie. Een onderwijspunt viel op: geschiedenisles in Rotterdams als perspectief voor een gedeeld historisch besef.

Natuurlijk bedoelt NIDA daar niet mee dat scholieren alleen maar over Rotterdam moeten leren. Feit is wel dat veel mensen, dus ook kinderen en jongeren, hun eigen geschiedenis, of die van een iemand uit ‘andere kringen’, vaak niet kennen. Dat kan op allerlei manieren tot onbegrip leiden.

Tweede Wereldoorlog

Doelt NIDA bijvoorbeeld op het feit dat heel veel mensen onder een bepaalde leeftijd niet weten dat Nederland jaren geleden te weinig arbeidskrachten had en dat er Nederlandse ambtenaren naar Turkije en Marokko zijn gegaan om mensen over te halen hier te komen werken? Of dat ze weinig kennis over de Tweede Wereldoorlog hebben?
‘Precies’, zegt lijsttrekker Nourdin El Ouali van NIDA. ‘Er moet als het ware een nieuw collectief geheugen ontstaan. Al die verhalen over Rotterdammers vormen een geheel. Elkaars geschiedenis kennen brengt mensen bij elkaar.’

Onwetendheid

In een eerder interview zei El Ouali dat onwetendheid een van de grootste vormen van armoede is. Leren over je eigen geschiedenis, en die van een ander, verkleint onwetendheid.

Gratis parkeren

Een aantal andere plannen zijn: meer leerbedrijven en stageplaatsen voor de inzet en ontwikkeling van talent, steun voor startende ondernemers en 1op1 begeleiding naar werk en gratis parkeren op zon- en feestdagen. (Inclusief Offerfeest, Joods Nieuwjaar en Holi). Verder moet culturele en religieuze discriminatie worden aangepakt, dus ook racisme en islamofobie. Lees meer over de concrete ideeën van NIDA voor Rotterdam.

Door Anne-Rose Hermer, dichtbijredacteur
Bron: www.dichtbij.nl

Meld je aan voor onze nieuwsbrief