Schriftelijke vragen: Stereotyperingen als “Blikopener”

Met verbazing vernam NIDA Rotterdam deze week via onder meer radiostation FunX over de lesinhoud van het schoolboek de ‘Blikopener’. Dit boek wordt gedoceerd aan o.a. vmbo-leerlingen aan het Veenoord College in Rotterdam. In een poging leerlingen in de vmbo-bovenbouw te onderwijzen over het opgroeien tussen twee culturen met aandacht voor ‘moslims’, ‘Marokkanen’, ‘Turken’, ‘allochtonen’, ‘autochtonen’, etc., wordt het ene na het andere vooroordeel gedoceerd, afgewisseld met generalisaties, feitelijke onjuistheden en verwarring over het verschil tussen cultuur en geloof. Het boek is van uitgeverij Malmberg en wordt naar alle waarschijnlijkheid ook op andere middelbare scholen in Rotterdam gedoceerd.

Deze lesstof is absoluut niet bevorderlijk voor de ontwikkeling van het broodnodige interreligieuze en interculturele begrip van al die Rotterdammers die opgroeien in een superdiverse stad als de onze. In tegendeel, het werkt onbegrip, vooroordelen en discriminatie in de hand. Het Melanchthon College in Kralingen heeft op sociale media al aangegeven dat haar leerlingen met hun rijke culturele en religieuze diversiteit meer begrip hebben van het opgroeien tussen twee culturen dan de auteurs van dit boek. Rotterdam verdient beter.

Lees hieronder de vragen die NIDA stelt aan het college om meer begrip te creëren voor interreligieuze en interculturele diversiteit binnen het onderwijs.

Schriftelijke vragen: Stereotypering als “Blikopener”

Meld je aan voor onze nieuwsbrief