PERSBERICHT NIDA: Rotterdamse raadsmeerderheid: ‘Bevries de huurprijzen!’

Rotterdamse raadsmeerderheid: ‘Bevries de huurprijzen!’

Een Rotterdamse raadsmeerderheid stemt donderdag voor het bevriezing van de huurprijzen door woningcorporaties. De motie van NIDA hiervoor wordt bij het indienen al mede ingediend en ondertekend door NIDA, Leefbaar Rotterdam, PvdA, SP, DENK, 50PLUS en Partij voor de Dieren.

De partijen zijn gezamenlijk goed voor een raadsmeerderheid van 26 zetels. Hoewel de stemming pas morgen digitaal plaatsvindt, is een raadsmeerderheid hiervoor al zeker. De motie verzoekt het college de druk bij woningcorporaties op te voeren om de huren te bevriezen ofwel de huurprijzen enkel te corrigeren op de inflatie per 1 juli 2020. De motie geldt zowel voor corporatiewoningen in de sociale als vrije sector.

‘Dit kun je niet maken’
Per 1 juli gaan bijna alle huurprijzen voor corporatiewoningen weer omhoog, vaak zelfs maximaal. Tijdens de coronacrisis met zo veel onzekerheid en een recessie op komst, kan je dit niet maken,” stelt Ercan Büyükçifçi (NIDA) bij het indienen van de motie.

Eerste Kamer voor bevriezing van huurprijzen

Dinsdag 21 april stemde de Eerste Kamer nog vóór een noodmaatregel om een tijdelijke huurstop mogelijk te maken voor zowel de sociale als de vrije sector[1].

Check hieronder de motie:

Bevries de huren MOTIE

[1] https://www.eerstekamer.nl/behandeling/20200421/motie_van_het_lid_kox_c_s_over_een_2/document3/f=/vl80s61km6zr.pdf

Meld je aan voor onze nieuwsbrief